الف - معایب شیاری:

1. شیار‌های بنیانی (مربوط به جنس فلز)

این عیب که در شکل نشان داده شده است معمولا" در شمش‌های (BS1470 NsIc) بشکل شیار‌های طولی سیاه یا خاکستری رنگ ظاهر می‌شوند. دلیل ظاهر شدن این شیار‌ها وجود 6FeAl بصورت ذرات مجزا در شمش می‌باشد. هنگامی که این ذرات بر روی سطح اکسترود شده وجود داشته باشند شیار‌هایی بصورت نوار تیره رنگی پس از ادایزینگ ظاهر می‌شوند. علت این امر خاصیت بی تفاوت بودن FeAl6 نسبت به الکترولیت اسید سولفوریک می‌باشد.

برای جلوگیری از این عیب کنترل صحیح مقدار آهن در شمشهان 2s و همینطور عملیات همگن کردن بمنظور حذف این فاز لازم می‌باشد.

2. خطوط قالب

این شیار‌های صورت وجود خطوط عمیق بطور مجزا با جمعی ظاهر می‌شوند. علت این شیار‌ها وجود ناهمواری‌های موضعی بر روی سطوح (تماسی) تالب با فلز می‌باشد. ممکن است ظهور این خطوط به سرعت اکستروژن بستگی داشته باشد. معمولا" این خطوط آنقدر عمق هستند که با روش‌های معمولی اجینگ از بین نرفته و پس از آندایزینگ قابل رویت می‌باشد.

علت این شیار‌ها در نتیجه یک پدیده نوری است که در اثر تغییرات سطحی ایجاد می‌شود و یا ممکن است مربوط به تغییرات ساختار میکروسکوبی باشد. وجود خطوط قالب حتما" باید در هنگام طراحی قالب، تولید و عملیات حرارتی قالب، منجمله عملیات شابتر ایدینگ که بر روی سطوح تاسی قالب با فلز‌ها انجام می‌شود و نیز شرایط اکستروژن در نظر گرفته شود.

3. شیار‌های بوجود آمده مربوط به طراحی قالب:

این شیار‌ها بصورت نوار‌هایی درجهت طولی معمولا" روی سطوح پهن و یا صاف بوجود می‌آیند که مربوط به تغییرات ضخامت مقاطع قالب‌ها و وجود تار‌ها یا برآمدگی‌هایی درطرف خروجی قالب می‌شود. از علل دیگر ظهور این شیار‌ها تغییرات سطوح مقاطع، ساختار دانه بندی با احتمالا" وجود تکسچر در نقاطی که ضخامت مقطع متفاوتی دارند می‌باشد. در هنگام پرداختکاری این لایه‌ها که از نظر متالوژیکی ساختمان متفاوتی دارند و در مقابل اچینگ دارای تاثیر پذیری متفاوت می‌باشند نمایان می‌شوند.

برای کاهش این مشکل بایستی دقت کامل بعمل آید تا درهنگام طراحی قالب سطوحی که بناست بعدا "آندایز بشوند یا سطوحی که در نماکاری بکار می‌روند حتی المقدور از ضخامت ابتی برخوردار باشند. اگر طراحی قالب قابل تغییر نباشد این امکان وجود دارد که برجستگی این شیار‌ها را با تغییراتی مثل تنظیم شرایط اکستروژن، کاهش سرعت خروجی باشنطنم درجه حرارت به حداقل رساند.

4. شیار‌هایی که در اثر برداختکاری بوجود می‌آیند:

این شیار‌ها معمولا" بشكل نوار‌های تبر درک عموما" (ولى نه همشه) در جهت اکسترود بوجود می‌آیند که در هنگام پرداختکاری بسختی قابل رویت بوده ولی پس از آندایزینگ به صوح طاهر می‌شوند.

علت بوجود آمدن این شیار‌ها وجود پوسته‌های کوچک زبر وبا تحت فشار قرار گرفتن بیش از اندازه سطح درحین سرداختکاری می‌باشد.

بورسی‌های میکروسکوبی از مقاطع نشان داده است که معایب متالوژیکی داخلی با سطحی باعث بروز این بیمه نیستند و علت عمده و استفاده از نوار‌های پرداختکاری معیوبی است که ایجاد ضایعات سطحی و موضعی می‌نماید با بکار بردن فشار زیاد از حد در حین پرداختکاری که باعث ایجاد گرمای زیادی در سطح می‌شود. جهت رفع این عیب باید از نوار‌های بدون عیب استفاده شود و ضمنا" فشار شیر تنظیم گردد.

5. معایب مربوط به پولیش مکانیکی:

گاهی اوقات بعضی از نواحی ولش و آندایز شده پروفیل درخشندگی متفاوتی از خود نشان می‌دهند یا اینکه شیار‌های نامنظمی در آندایزینگ بوجود می‌آورند. این معایب در پولیشکاری و آندایزینگ مجدد، دیگر ظاهر نمی‌شوند. نمونه بارزی مربوط به این عیب در شکل ۵ نشان داده شده است. علت این امر آلودگی سطحی یا عدم یکنواختی سطح بوجود آمده در پولیشکاری می‌باشد. برای از بین بردن این گونه معایب بایستی از تکنیک صحیح بولیشکاری استفاده شود.


آنودایزینگ و رنگ آلومینیوم وجود ,می‌باشد ,شیار‌ها ,قالب ,بوجود ,معایب ,طراحی قالب ,بوجود می‌آیند ,شیار‌ها وجود ,نشان داده ,ظاهر می‌شوند منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تخفیف توس رایانه ::::::::::: همه چیز همین جا موفقیت و پیروزی در زندگی مجله قشنگ PiCo F4R U sarmasun دکتر سلام تجارت گرام | خرید و فروش محصولات صنعتی